Edams Mannenkoor Excelsior
opgericht 4 januari 1921
onderscheiden met de Koninklijke Erepenning
lid van het Koninklijk Nederlands Zangersverbond
Mannenkoor Excelsior na afloop van het voorjaarsconcert op 19 april 2026
voor de Grote Kerk in Edam
Bestuur
voorzitter: Jan Radder telefoon 06.29537360
vice-voorzitter: Henk Meekel telefoon 06.38329946
secretaris: Ruurd Veldman telefoon 06.20966888
penningmeester: Henk Kraaij telefoon 06.53328541
algemeen lid: Rien de Vries telefoon 06.22948305
Muziekcommissie:
Theo Nouwen
Sander Brouwer
Sam Koole
Postadres:
Edams Mannenkoor Excelsior
Schoener 8
1132GK Volendam
Mailadres: excelsior-edam@live.nl
Webmaster: Simon Ruitenberg
Laatste update: 11 juni 2026
Dirigent: Roland Bosma
Zingen in een ontspannen sfeer. Zingen is leuk.
Samen muziek maken is ongedwongen en (bijna) iedereen kan zingen.
Wij zijn een vierstemmig mannenkoor zonder politieke of kerkelijke binding.
Waar mannenkoren van oudsher de reputatie hebben ‘zware’ muziek en veel Slavisch te zingen, is dat nu echt wel veranderd. Het is zelfs geheel onterecht dat dit beeld nog bestaat, want tegenwoordig is het repertoire veel gevarieerder, frisser en eigentijdser.
Een greep uit het huidige repertoire van het Edams Mannenkoor Excelsior: wij zingen Popmuziek en andere lichte muziek. Operette, licht klassiek en volksmuziek, Jiddisch, klassieke en operamuziek.
Maar ook Slavische muziek, fanfaremuziek en kerstliederen behoren tot ons repertoire. Meer informatie over ons repertoire vindt u elders op deze website.
Algemeen:
Ons koor bestaat momenteel uit 31 enthousiaste zangers. Het koor heeft, ook in ledenaantal, een zeer rijke historie waarbij het op enig moment (1981) 63 leden telde. Maar op dit moment zijn nieuwe leden zeer zeker van harte welkom! Zingen iets voor u? Kom gerust eens langs om 'de sfeer' te proeven en, wie weet, gelijk mee te zingen.
Drempelvrees? Dat is bij ons niet nodig. U hoeft bij ons geen auditie te doen.
Onze repetitieruimte is in de Hulpkerk, Grote Kerkstraat 57 in Edam,
Wij repeteren hier elke donderdagavond van 20.00 tot 22.00 uur, onderbroken door een kwartier pauze.
Lidmaatschap:
Alle jonge-, maar ook middelbare en oudere mannen die woonachtig zijn in onze regio kunnen lid worden. Mocht u wat verder van Edam wonen en u vindt het geen bezwaar om op donderdagavond een stukje te reizen, dan bent u ook van harte welkom.
Podium:
Excelsior beschikt over een eigen podium, met meerdere secties en dus aanpasbaar, geschikt voor 45 tot ongeveer 120 personen. Dit podium kan door uw koor worden gehuurd. Zie voor de details over mogelijkheden en kosten de pagina;
'Noot van de voorzitter’
Aan de laatste 'Noot' voor de vakantie wordt gewerkt
Met vriendelijke zangers groet,
Jan Radder - voorzitter
===================================================================================================
Jarigen in juni:
5 juni - Philip Schmit
8 juni - Hans Pellicaan
10 juni - Cor Sanders
Wij feliciteren onze jarigen van harte en wensen ze nog vele jaren toe in gezondheid en geluk.
Daarbij onze welgemeende wens dat ze nog lang bij ons koor mogen blijven zingen.
====================================================================================================================
Rabo ClubSupport
Stemcampagne van 7 tot 26 september 2026
Ook dit jaar doet het Edams Mannenkoor Excelsior weer mee aan deze stemcampagne.
Het doel is deze keer om onze nieuwe concertmappen te voorzien van het prachtige logo van ons koor.
Om dit doel te bereiken hebben wij uw steun nodig. Daarom vragen wij u, om wanneer u ons koor een warm hart toedraagt, gedurende de stemperiode van 7 tot en met 26 september 2026 uw stem op ons koor uit te brengen.
Uw steun waarderen wij natuurlijk enorm en zeggen u daarvoor bij voorbaat hartelijk dank.
====================================================================================================================
Agenda 2026
Ook in 2026 hebben we weer de nodige noten op onze zang.
Zomervakantie
De laatste repetitie is op donderdag 2 juli.
Wij starten weer op donderdag 20 augustus
Sint Maarten op 11 november kan traditiegetrouw ook weer op onze muzikale
medewerking
rekenen.
Wij geven een 'Knipoog naar Kerst' op zondag 29 november in de RK Nicolaaskerk
aan de Voorhaven in Edam.
Ook hiervoor geldt dat zodra hierover meer bekend is, wij dit zullen publiceren.
====================================================================================================================
Terugblik 2026
Leuk concert in de Ncolaashof in Volendam
Donderdagmiddag 11 juni verzorgde het Edams Mannekoor Excelsior een concert voor de bewoners van de Nicolaashof in Volendam. Voor een goed gevulde zaal gingen we om 14.30 uur van start met de 'Excelsior hymne', gevolgd door enkele Slavische liederen. Afwisselend verzorgde onze begeleider Rodolfo op vrolijke wijze enkele intermezzo's, waarbij hij er ook nog een muziekquiz in bracht. De stemming zat er lekker in, zeker toe hij met zijn accordeon ook nog enkele zeer bekende meezingers ten gehore bracht. Excelsior sloot na de pauze af met onder andere het voor de aanwezigen bekende 'Vroeg in de morgen' en 'As ik straks de kerk maar haal'. Van de meezingers 'Als de speeltoren klinkt in mooi Edam' en 'Mooi Volendam' kon vooral de laatste veel enthousiasme ondervinden bij de aanwezigen. Dit was natuurlijk, gelet op de locatie waar we zongen niet echt verwonderlijk. De door de staf van de Nicolaashof gepresenteerde versnaperingen, zoals advocaat met slagroom, koffie, thee en frisdrank, aangevuld met bitterballen vonden bij zowel koorleden als concertbezoekers gretig aftrek. Onze luisteraars genoten duidelijk zichtbaar van dit concert dat daarbij door sommigen van hen regelmatig in onvervalst Volendams werd becommentarieerd. Wij hebben ook genoten van dit optreden en kunnen terugkijken op een geslaagd evenement. Wij komen graag nog een keer terug in de Nicolaashof.
Video
'Als de speeltoren klinkt'.
Video en foto's gemaakt door medewerkster van de Nicolaashof
*****
Voorjaarsconcert 19 april 2026
Voor een foto-impressie van het zeer geslaagde voorjaarsconcert verwijzen wij u naar de fotogalerij.
Wilt u het concert geheel of gedeeltelijk nog een keer beluisteren en zien, bezoek dan onze luisterpagina.
*****
Feestmiddag en Jubilarissen
Tijdens de feestmiddag van Excelsior op zondag 29 maart werden 5 koorjubilarissen letterlijk in de bloemetjes gezet. Daarbij was Theo Nouwen het lid dat vanwege zijn 25 jarig lidmaatschap een speld met oorkonde ontving die werd uitgereikt door de heer Henk Bijvank, vertegenwoordiger van het KNZV.
Deze feestmiddag vond, als gebruikelijk plaats in restaurant De Beurs en was weer reuze gezellig.
De secretaris van het koor Ruurd Veldman wist de sfeer op uitstekende wijze weer te geven in de Notenkraker, editie april/mei. Om die reden beperken wij ons op deze pagina tot verwijzing naar de Notenkraker die u elders op deze website vindt.
Meer foto's van deze middag, gemaakt door Henk van Veelen, vindt u in de fotogalerij.
De jubilarissen naast voorzitter Jan Radder,
van links naar rechts, Koen van Schaik, Rien De Vries, Ruurd Veldman, Theo Nouwen en Cor Sanders.
=================================================================================================
Terugblik 2025
16 december, Openlucht concert met de Stembent - herstart van een leuke traditie`
foto's gemaakt door Egbert Snijder
meer foto's in de fotogalerij
Tot aan het uitbreken van Corona trad Excelsior jaarlijks vlak voor Kerstmis op in de open lucht, op uitnodiging van en samen met de Stembent. De vaste locatie was de Voorhaven voor café de Harmonie, het repetitielokaal van de Stembent. Een leuk en sfeervol spektakel waarbij dikwijls veel belangstellenden kwamen luisteren.
Door Corona kwam hieraan noodgedwongen een einde maar dit jaar werden we weer uitgenodigd om aan dit ‚Openlucht kerstconcertje‘ mee te werken. Ditmaal was als locatie het plein voor het Damhotel gekozen en dit bleek een heel goede plek voor deze happening. De aanwezige kerstverlichting in de omgeving zorgde voor een feeërieke sfeer. Afwisselend brachten beide koren hun (kerst)liederen ten gehore, waarbij de Stembent werd begeleid door Gerard Kazemier op keyboard. Er was een grote schare muziekliefhebbers aanwezig tijdens dit zangfeest en de feestvreugde werd nog verhoogd door de, voor de belangstellenden, beschikbare Gluhwein die gretig aftrek vond.
Na elk ten gehore gebracht lied werd er gul geapplaudisseerd. Na ruim een uur zingen was het programma voorbij en konden dirigent en beide koren met tevredenheid terugzien op een geslaagd optreden. Volgend jaar weer? Als het aan de mannen van Excelsior ligt zeker wel!
Een mooie traditie van ons koor is de
‘Knipoog naar de Kerst’.
Dit jaar met de Nicolaascantorij Edam, wat een goede combinatie bleek te zijn.
En uiteraard ook weer met het Ensemble ‘Concento’
Voor de pauze werden er vooral populaire liederen gezongen. Na de pauze waren er kerstliederen te beluisteren om alvast in de kerstsfeer te komen.
Op de foto een gezamenlijk optreden van de koren, gedirigeerd door
Els Hermanides.
Terugkijken op eerdere jaren klik hier